tirsdag den 6. august 2013

Blomsterpragt og 'Skalle-Palle' i den hjemlige have


 
I vores gamle bålsted (som blev nedlagt grundet af koleriske naboer) er der plantet dahliaer samt en stor Ricinus Carmencita (olieplante). Den absolutte vinder af 'Årets Dahlia' er uden tvivl 'Café au Lait' med sine gigantiske, cremehvide blomster med et snert af farve.

 
Som altid er dahliaerne blevet forspiret i store krukker i bryggerset, så de kan få det nødvendige forspring. Disse knolde vil jeg forsøge at overvintre, selv om jeg blankt må indrømme, at overvintring af dahliaknolde ikke har vist sig at være en af mine spidskompetencer. Det er lykkedes et enkelt år - ellers er de enten tørret ud eller rådnet op.
 
En anden plante, der blev forspiret i år, var Moonflower, Imopoea Alba, og ligesom sidste år forfører den med sin enestående duft og gigantiske blomster. Den er kommet for at blive! På terrassen får den lov til at klatre op i en troldegren og fortsætte derhen, hvor den nu har lyst. 
 
 
På den årlige tur til Birkegårdens Haver sidste år, var jeg så heldig, at de solgte ud af deres overskudsstauder til ingen penge. Jeg fyldte bilen med store krukker (Jes så knap så tilfreds ud) blandt andet med velvoksne spydverbenaer. De er nu vokset til rundt omkring i haven og er imponerende livskraftige. Lilla og lyserøde eksemplarer op til to meter høje! De frøsår sig villigt, så jeg skal rundt og fange småplanter, for disse vil være gode i Solhyttens have ligeså.


På en gammel, vakkelvorn bænk under det krinkelkrogede klatretræ har jeg og min dejlige datter, Astrid, plantet klatrekarse (tallerkensmækker) i fem flade terracottakar. Det er så dejligt at se på, men ganske besværligt, når græsset skal slås. Alle frøene er samlet fra sidste år, og jeg gør det igen i år.


I 'skyggebedet' er der kommet mere sol efter at vi fik et højt træ fældet sidste efterår. Træet var tydeligvis sygt og lænede sig truende ind over Køgevej og dens bilister, så vi fik professionel hjælp, før det var for sent. Det åbnede op for masser af lys til både bedet samt Jes' lille lund med frugttræer.
Hele skyggebedet fik et tykt lag omsat kompost i foråret, for jorden er meget kompakt og ekstremt tør, og det har virkelig hjulpet. Næste forår vil jeg gøre det samme med hele haven, men det kommer til at kræve uanede mængder kompost.

 
Denne ridderspore troner i skyggebedet, og den vil jeg forsøge at frøså ligeså snart den leverer modne frø.

 
Det vælter frem med solhatte lige nu, og i år er der nye sorter på banen, så det er ekstra spændende.


Echinacea Razzmattazz har dog boet i haven nogle år og er ved at være veletableret, gudskelov, for nogle af de mere fremavlede sorter kan være svære at få til at overleve.



Echinacea Tangerine Dream er ny i år, og den blev efter købet i foråret plantet i en kæmpe krukke. Rodklumpen er nu fire gange så stor og i sensommeren bliver den delt i flere planter og plantet ud i haven.



 

I drivhuset har jeg sat en rosenbue i hver ende. Jeg købte de billige buer for 70 kroner stykket i LIDL og de er ganske glimrende, når de ikke skal udsættes for en masse blæst. I denne ende klatrer sneglevin og vindrue.
 
 
Og i denne ende klatrer Klokkeranke og Moonflower. Under buen står et lille bitte nyplantet ferskentræ, som jeg betvivler overlever, og til højre for dette, ses en Pepino (Pæremelon).



Under buen står også min bananplante, og her er et kig ned i ét af de nye skud. Den vokser fint på trods af, at en myrefamilie er flyttet ned i dens krukke. Jeg vil forsøge at overvintre den, da bananplanter jo faktisk kan blive rigtigt store i vores klima.

 
Den 'sorte' stokrose rager op over drivhuset i år, og jeg kan sagtens leve med lidt stokroserust, så længe den ser sådan ud. Stokroser vil jeg også have nogle af i kolonihaven, da det næsten hører sig til sådan et sted.

 
Jamen, er det ikke?
Nja....
Fuglen er snyd og købt i Bilka i Sønderborg for 16.95, men reden er ægte og blev fundet forladt i foråret, og så kan den jo ligeså godt benyttes til at skabe en lille hyggeting i haven.

 
Én der IKKE er snyd, er 'Skalle-Palle' - havens skøre solsort. På billedet kan det ikke rigtigt ses, men han har slet ingen fjer oven på issen, så han ser lidt 'slidt' ud. Men vi tager os godt af 'Skalle-Palle' og sørger for, at han og hans familie ikke går sultne i seng. 
 
 

Ud over at nyde de dejlige solhattes skønhed, har jeg også lavet tinktur på friske blade og blomster samt vodka.


Smuk snerle: Imopoea Carnevale



Jomfruen i det grønne har jeg sået lidt hist og pist, for de er så smukke og frøstandene er enestående.


Cosmos har jeg også kastet frø af overalt. Jeg både forspirede og såede direkte, og forspiringen var en gigantisk fiasko, men den direkte såning var en success. Og der er nok at forspire alligevel (og alt for få vindueskarme), så det passer mig ganske glimrende.

3 kommentarer:

  1. Jeg er grøn af misundelse når jeg træt sidder og kigger ud på min egen have...jeg må erkende at jeg giver op på forhånd, og må tage mig til tåls med at leve igennem dig når det kommer til den smukke, gennemtænkte og åndedrætsfrarøvende (??) haveoplevelse :)

    SvarSlet
  2. Dejlige billeder, man bliver helt glad af dem :)

    SvarSlet
  3. Så blir man glad igen! Det är som att ta sig en tur på en botanisk trädgård! Ni är enormt duktiga trädgårdsmästare!
    Vet ni att ni kan lägga in krassefrön a´la kapris och få en egen variant av kapris till vinterns råbiff?

    Kramis Mamma Ewa

    SvarSlet