fredag den 6. juli 2012

Ferietid = havetid!



Når kransliljen blomstrer og står strunk i knap to meters højde og fylder den lille terasse med en bedøvende velduft, tja, så er det ved at være sommerferietid! Skønheden varer længe og velduften ligeså. Jeg føler mig beæret over, at den har valgt at bo hos os, for den er ikke plantet, men er dukket op mere eller mindre af sig selv. 


Ferie betyder uvægerligt mere tid i haven, og det ser jeg virkelig frem til. Og det gælder BEGGE haver! 




Roser har Jes og jeg aldrig været så heldige med. Vi havde en gang en vidunderligt smuk og velduftende rose kaldet Blue Perfume, men efter et par somre rådnede den og døde. Sådan én vil vi gerne have igen.
En hvid rose til en flad tyver fra Netto klarer sig dog fint i baggrunden af bedet.



En succes ser dog denne specielle staudestokrose ud til at blive. Den hedder Magic Hollyhock og frøene er købt fra Thompson & Morgan. Den var uhyre nem at frøså, og planterne er ved at nærme sig en meter nu. Den er ikke angrebet af rust som de mere 'almindelige' stokroser i haven.




Jeg fuldkomment ELSKER riddersporer! De skal godt nok bruge et år efter plantningen på at affinde sig med, at de nu skal leve i tung, leret jord, men når først de er etableret, så bliver de høje, brede og nærmest magiske. Denne skønhed ser nærmest ud som om kronbladene er dyppet i glimmer. Jeg planter flere og flere og venter tålmodigt!


Og så skal I da ikke snydes for dagens buket af valmuer - denne gang kun étårige. Jes' yndlingsaversion og min yndlingsfarveklat i haven. Oprindeligt har jeg købt alle frø hos Thompson & Morgan, men de har krydset sig og nu dukker der alle mulige spændende sorter op.

Jeg har lovet mig selv at blive bedre til at 'målrettet' høste frø. Med andre ord, at huske at mærke de interessante planter, når de stadig har kronblade, og at høste netop dem.








2 kommentarer:

  1. Jeg ønsker mig Såååååå meget kransliljer. Hvor er du heldig at have så mange. Det ser fantastisk ud.
    Din ridderspore skinner så flot, ligesom perlemor. Jeg har sået en masse valmuer i år, og de må gerne krydse sig og komme med nye farver ligesom dine. De er jo nemme at hive op hvis de står i vejen.

    SvarSlet
  2. Hej Gitte. Hvis du har tålmodighed, så kan jeg sende dig nogle frøkapsler, når de er modne? Det tager dog 3-6 år før man får blomstring. Men sig bare til!

    SvarSlet