mandag den 25. juli 2011

Regnvåde kunstværker



Nuvel, det kan være, at vi nu træder ind i feriens sidste uge, og at det stadig regner udenfor, men hvis vi nu skal vælge at se tingene fra den lyse side (og det bør vi jo...), så er regnens dråber med til at fremhæve mange blomsters og blades skønhed. Se blot valmuen Cherry Glow ovenfor (sået fra frø fra Thompson&Morgan).







Ét af de bedste tip, jeg har fået ved at se Claus Dalbys tv-programmer, var tippet om den skønne staude violfrøstjernen. Den bliver meget høj (nogle af mine er tæt på 2 meter høje) og støtte er særdeles vigtig - især af perioder af regn, hvor de bliver tunge. De er bedst i baggrunden af et bed, hvor de også kan få støtte af de foranstående planter. Præmien er skyer af små blomster - og der findes både enkeltblomstrende og dobbeltblomstrende varianter i lila og hvid. Jeg plantede adskillige sidste år, og de står nu, som havde de boet i haven i mange, mange år. Det bedste er, at blomstringsperioden er rigtigt lang. På billedet ses varianten Thalictrum Dalavayi. Tha
lictrum Delavay


En nærbillede af en regnvåd rose


Dagliljer har den fordel, at de ikke bliver ramt af liljebilleangreb. Navnet på liljen er undsluppet mig.


En af mine absolutte favoritstauder er Jernurten (Verbena Bonariensis), som bliver høj og svæver bag de andre planter såsom violfrøstjernen. Eneste ulempe er, at den ikke er vinterhårdfør. Dog selvsår den sig selv meget nemt. De er både gode i bed, i kar/store krukker samt i skønne buketter.


1 kommentar:

  1. Hej og velkommen i haveblogland - dejligt at få endnu flere at dele blomsterglæden med.
    Din daglilje ligner den jeg har - den hedder Summer Wine. Der findes dog andre rødlilla dagliljer, så jeg kan ikke være helt sikker.
    Hilsen Berit

    SvarSlet